דלקת שלפוחית השתן טיפול

דלקת שלפוחית ​​השתן

מבדלים בין שתי סוגים של דלקת שלפוחית השתן –
א) דלקת שלפוחית בקטריאלית חיידקית
ב) דלקת שלפוחית שאינה בקטריאלית ללא חידקים – Interstitial Cystitis (IC) או ציסטיטיס אינטרסטיציאלית

דלקת שלפוחית השתן במבט הרפואה הסינית

א). מחלה זו נגועה בחיידקים, וירוסים כגון וירוס הרפס סימפלקס ופטריות כגון הקנדידה. החיידקים השכיחים ביותר הגורמים לדלקות בדרכי שתן הוא Escherichia coli.
מחלה זו מתרחשת בדרך כלל יותר אצל נשים, משום שהשופכה אצל נשים קצרה יותר מזו של הגברים וקרובה לפי הטבעת, מה שמאפשר פלישה יותר קלה של חיידקי Escherichia coli. הטיפול בדלקת זו קלה יותר מאשר בדלקת IC משום שמתן אנטיביוטיקה או תרכובת צמחים מעלימה את החיידק והדלקת עוברת.

דלקת בשלפוחית ​​שתן אצל גברים גורמת לבעיה בדרכי שתן, כגון היפרטרופיה של ערמונית, אבנים, גוף זר בשלפוחית​​ ה​​שתן.
סימפטומים כוללים הטלת שתן תכופה, דחיפות, גירוד, צריבה ודם בשתן, וכו'

ב). דלקת שלפוחית ​​שתן Interstitial Cystitis – IC מוגדרת "מחלה כרונית שאינה בקטריאלית חיידקית של קיר שלפוחית ​​השתן". היא מתרחשת בעיקר אצל נשים (90% מהמקרים) ונדירה יותר אצל גברים (10% מהמקרים). הטיפול קשה וממושך יותר ותלוי מאוד באבחנה מדויקת. ככל שהזיהוי יהיה יותר מדויק כך הטיפול יסתיים מהר יותר.

דלקת כרונית בשלפוחית השתן (ציסטיטיס אינטרסטיציאלית) נובעת מפגיעה בחיפוי השלפוחית המביאה לחדירת תרכובות רעילות לדפנות ולהפעלת המערכת הדלקתית והאלרגית. כתוצאה מכך, מתפתח כאב שעשוי להתפשט גם לאיברים סמוכים ובנוסף גורמים לפגיעה קשה באיכות החיים של נשים הלוקות במחלה. יש לחשוד באבחנת ציסטיטיס אינטרסטיציאלית במקרים של דלקות חוזרות בדרכי השתן עם תרביות שליליות וכאשר מופיע כאב אגני כרוני המלווה בתלונות איריטטיביות במערכת השתן.

הסימפטומים של ציסטיטיס אינטרסטיציאלית יכולים להופיע אחרי ניתוחים גינקולוגים, לידה, או זיהום חיידקים חמור של שלפוחית ​​השתן.

אולם, במקרים רבים סימפטומים מופיעים ללא כל סיבה נראית לעין.
IC מאופיין בהתקפות ספונטניות אחרי תקופות של הפוגה.
בנשים יכולה להיות החמרת סימפטומים לפני הווסת, במהלך ביוץ או לאחר נטילת גלולות למניעת הריון.

תסמינים

הסימפטומים של IC כוללים:

  • כאב דוקרני בשלב האקוטי יותר, ופחות חריף וטורדני במצב כרוני.
  • הכאב נוטה להחמיר כששלפוחית ​​השתן מתמלאת, ויש בדרך כלל הקלה מסוימת לאחר מתן שתן.
  • כאב מחמיר עם לחץ או מגע.
  • כאב מקרין לבטן התחתונה, רצפת אגן, גב תחתון (באזור אברי מין), מפשעה או ירכיים.
  • אצל נשים עשוי להיות כיב מסביב לנרתיק.
  • בגברים כאב עלול להתרחש בפין, אשכים, שק האשכים
  • אצל גברים ונשים, קיום יחסי מין עשויים להיות כואבים או בלתי אפשריים. נשים חווות כאב בנרתיק, שלפוחית שתן ושופכה, גברים חווים כאב בצינור הפלטה

דחיפות במתן שתן, תחושה שעשויה להישאר גם לאחר מתן שתן

  • תדירות שתן – כל שלוש דקות עד חצי שעה
  • מצוקה רגשית
  • ייתכן גילוי דם ומוגלה בשתן

 הסיבות לדלקת בשלפוחית השתן

 סיבות של IC

בעקבות מחקרים רבים נחשב ש- IC – Interstitial Cystitis הוא תסמונת רבת עוצמה המאופיינת בתגובה דלקתית של דופן השלפוחית שעשויה להיות מבוססת על מספר גורמים כגון: מכאני, (פגיעה בעמוד השדרה המותני), אלרגי , חיסוני, חיידקים או ויראלי או הרעלה סביבתית

 אבחנה של IC

לעתים קרובות הוא תהליך ארוך ומורכב וכרוכה באבחנה מובדלת של הפרעות אחרות בדרכי השתן והשלפוחית שעלולה לגרום לתסמינים דומים. במקרים מסוימים עשוי להיות מאובחן IC רק על בסיס כאב. אבחון נעשה באמצעות היסטוריה רפואית, בדיקת שתן, ציסטוסקופיה, וביופסיה. למרבה הצער שיטות פולשניות לאבחון יכולים להגזים בסימפטומים של IC ולגרום לצריבה בשלפוחית ​​וצינורית השתן ולדימומים במשך כמה שבועות

 דלקת בשלפוחית השתן – אבחנה

ציסטוסקופיה – בדיקה הכוללת הסתכלות ישירה לתוך שלפוחית השתן וצינור השפכה באמצעות מכשיר אופטי. הבדיקה יכולה להתבצע באלחוש מקומי או בהרדמה אזורית/כללית. ניתן במידת הצורך ליטול דגימה (ביופסיה) משלפוחית השתן לצורך בדיקה היסטולוגית, או להזריק תרופות שונות לשלפוחית השתן או לצינור השפכה.

מראה ציסטוסקופי של ציסטיטיס אינטרסטיציאלית. נראים כלי דם מורחבים ושטפי דם קטנים מפוזרים על דופן שלפוחית השתן