טיפול גיל המעבר

בעבודה הקלינית אני מתמודדת כמעט מדי יום עם הבעיה של המטופלים שלי וגם עם עמיתי הרופאים ברפואה הקונבנציונלית, על היבטיה השונים של גיל המעבר.

הם מתעניינים איך נשים במדינות אסיה מתמודדות עם גיל המעבר, ואם יש חלופות טבעיות בטוחות בטיפול הורמונלי

תופעות וסימני גיל המעבר

מבחינה מערבית מנופאוזה היא תוצאה של עלייה דרמטית בכמות ה-FSH, הורמון מבשיל הזקיקים המופרש מיותרת המוח תוך כדי ירידה או חוסר היענות משמעותית מצד השחלות, שאינן נענות למסר לייצר דם וכמות האסטרוגן המופרש איננו מספיק בכדי לגרות את השחלה לביוץ. כתוצאה מזה האישה סובלת משלל תופעות כמו:

חוסר שקט, נדודי שינה, דופק מהיר ומואץ, גלי חום והזעת יתר, סחרחורות, חרדה, מחזור בלתי סדיר, יובש בנרתיק, חוסר עניין בסקס, עלייה במשקל, נשירת שיער, איבוד סידן, דיכאון, עייפות, חולשה ונטייה לפתח מחלות אוטואימוניות ומחלות ממאירות.

הרפואה המערבית אומרת – מכיוון שאין מספיק אסטרוגן הבה ונשלים אותו, לשם כך היא מציעה הורמונים סינטטים או פיטו-אסטרוגניים (הורמונים צמחיים) כגון קוהש שחור, רימון, אלפלפה, תלתן אדום, אנג’ליקה, שמן נר הלילה ועוד, טיפול בתרופות נוגדי דיכאון. הטיפול עושה את פעולתו ואכן נשים מדווחות על שיפור בתופעות גיל-המעבר… אלא, שהחיסרון המשמעותי שבשיטה זו הוא שברגע שיפסקו ההורמונים, או התרופות לזרום יחזרו ההזעות וגלי החום כיוון שהגוף לומד להיות תלוי במקורות הורמונליים מבחוץ והבעיה האמיתית עודנה עומדת בעינה.

הרפואה הסינית מציעה כאמור התייחסות אחרת, מילוי החסר ותיקון שורש הבעיה.

בגיל המעבר מתעצם תהליך שמתחיל עוד הרבה לפני כן, בשנות הפוריות (אף המוקדמות שבהן) והוא – ייבוש נוזלי הגוף והדם. חוסר דם סיני אינו אנמיה אלא חוסר בכמות המשקעים (טסיות וכדוריות) ונוזלי הדם. כשהגוף לא מצליח לייצר כמות מספקת בהתאם לדרישה הוא שולח איתותי מצוקה של חום וחוסר המתבטאים בגלי החום, חולשה, אי שקט נפשי, צורך במתוק – המשמעות היינה אחידה: אין מספיק דם בגוף, הדם אינו מוזן ועל כן אינו מזין את הלב (נדודי שינה) את הכבד (כאבי ראש, סחרחורות, ראייה מטושטשת וצלצולים באוזניים), את הכליות (בריחת סידן, נשירה) ועוד. מלבד זאת, מופיעים לא פעם, אצל נשים בגיל המעבר, סימני חום מרובה (=אש הכליות) או חולשת טחול (הפרעות עיכול, כבדות, חוסר אנרגיה וחולשת מערכת חיסון). הטיפול הוא בהתאם למצב הקליני של כל מטופלת.

מה ניתן לעשות ? מכיוון שהעדר נוזלים היא הבעיה העיקרית, הטיפול מתחיל בשתייה מוגברת, באקלים יבש כמו שלנו לפחות 2 ליטר ליום.

תוסף מזון משמעותי לתקופת המנפאוזה, עשיר בנוזלים ומאפשר ספיחתם וכן בחומצות אמינו הבונות דם הוא ספירולינה. אצה ירוקה עשירה במינרלים, אומגה 3 ונוזלים, ללא פעילות עודפת על התריס וללא סכנות מינון

האסטרטגיה הטיפולית, כאמור, מותאמת לכל מטופלת ומטופלת באמצעות אבחון קליני ובדיקת דופק ולשון. עם זאת, ניתן לומר “בגדול” כי הכיוון הוא הורדת אש הכליות (צמחים מקררים כגון אנמנרנה, אשוח צהוב, רימניה או קליפת פאוניה) ייסוף נוזלים ויין (צמחים הכוללים ליגוסטרום, פוליגנום, נטופית רפואית, שורש חבצלת, אספרגוס, חיטה ועוד) וייסוף דם (פירות אטד, פאוניה לבנה, פרות תות עץ, חומעה ועוד). במקרה של חולשת טחול נוסיף – אסטרגלוס, ריישי, אטרקטילודיס, גינסינג. במקרה של חוסר אנרגיה (יאנג הכליות).

תזונה במהלך מנופאוזה, בהתאם לאסטרטגיה הסינית, כוללת ירקות מבושלים, קטניות מבושלות ובעיקר שעורה, חילבה .(מעט במצבי עודף חום), פשתן טחון, שיבולת שועל, טחינה (שומשום). פטריות שיטאקי ואצות-ים לחיזוק מערכת החיסון ודגי ים טריים ועשירים באומגה 3 וחומצות שומן חיוניות.

מזונות המחזקים יין כוללים שעועית שחורה וסוגי שעועית וקטניות שונים, אצות ים, שעורה, שומשום וטחינה, מיסו, סרדינים, אגוזים ומזון מלא לא מעובד.

מקובל להוסיף תוספי תזונה שונים כמו סידן וויטמין D, תזונה למניעת מחלות לב כמו מזון עשיר בוויטמין B קומפלקס, מגנזיום ואומגה 3.

לאור זאת מומלץ לצרף לתזונה מזונות עשירים בסויה, זרעי פשתן. ככלל, תזונה, מגוונת ובריאה יכולה לחסוך את הצורך בתוספי תזונה שונים.

אורח חיים

אין ספק שאורח חיים הוא המרכיב הדומיננטי בהשפעתו על תסמיני גיל המעבר ותוצאותיו. בסעיף הקודם נתנו מקום לתזונה, אך לא די בכך! פעילות גופנית מתונה כדרך חיים הוכיחה כמרכיב דרמטי במניעת פגיעה בעצם, בשיפור מצב רוח, ריכוז ואיכות שינה, במניעת מחלות לב ובשיפור איכות החיים הכללית. לא אכביד במילים על הנזק של עישון סיגריות, לאדם ככלל ולנשים בפרט. מדובר בחומר הפוגע משמעותית ביין ולפיכך מזיק ומזרז אובדן יין, דבר המתבטא בעיקר בגיל המעבר.

חשיבה חיובית הופכת, עם הזמן, לפעולה אוטומטית ולא לתרגיל מובנה, ומשפרת את מצב הרוח וההתייחסות הכללית החיובית אל החיים. מעלה מוטיבציה חברתית ומאפשרת לאנשים אחרים לחבור אלינו

כחלק מהפעילות ההתנהגותית ראוי גם לתרגל את החיוך.

האבחון הסיני

גיל המעבר מאופיין בחוסר יין. אך יש לזכור שנשים רבות מאבדות גם צי.

לשון: במצבים של חסר יין הלשון תראה אדומה ומחורצת, אך יש לזכור שתופעות נלוות כמו חסר דם או צי יכולות לטשטש סימנים, כך שהלשון תראה חיוורת, יבשה וחסרת חיפוי.

דופק: דופק האישה לרוב מהיר ודק יותר, בגיל המעבר התופעה מתחזקת והדופק נעשה צף, ריק ומהיר יותר.

טיפול בדיקור

טיפול בדיקור עשוי להיטיב משמעותית את הסימפטומים הקשים ביותר כמו הזעות לילה, כאבי ראש, הפרעות שינה או פלפיטציות. הדיקור מצליח לפזר ולהוריד חום מדומה.

יש לזכור שפעולה זו משיגה יתרון גדול כאשר הטיפול מלווה בתזונה או צמחי מרפא, על פי העיקרון שחיזוק חומר נעשה באמצעות חומר וחיזוק אנרגיה באמצעות אנרגיה.

מידת ההצלחה של הטיפול תלויה בחומרת המצב ועד כמה מושרשת הנטייה הזו בגוף.

סימפטומים כגון דופק לב מואץ והזעת לילה יכולים להשתפר מאוד עד כדי היעלמות מוחלטת בתוך זמן קצר יחסית. גלי חום ניתנים לשיפור בדרך כלל בסדרת טיפולים ארוכה יותר.

על מנת למצות את אפשריות הטיפול בדיקור יש לבצע סדרה של עשרה טיפולים. לאחר מכן חוזרים עם סדרות נוספות של טיפולי דיקור בהתאם לתגובה עד שרואים ירידה בהשפעת סדרת הטיפולים הראשונה.

המחבר: דר’ לי יון – בעלת תואר שלישי ברפואת נשים ומומחית- ברפואה סינית

תמצית צמחים לגיל המעבר

תמצית צמחים לגיל המעבר, תמצית ג’נגשין היינה תערובת ייחודית של צמחים, שהוכנה על פי נוסחה רפואית סינית מסורתית מוכחת. התמצית מאושרת על ידי משרד הבריאות בישראל,ארה”ב, קנדה, אירופה ובעלת אישור באוסטרליה. לקריאה נוספת לחץ על טיפול בשתלים לגיל המעבר// טיפול בטוח עם תוצאות מהירות.

טיפול בשתלים לגיל המעבר