אסטמה מהרפואה הסינית ומהרפואה המערבית

מבט מהרפואה המערבית

אין תרופה לאסטמה, ולכן סוגים שונים של תרופות וטבליות פותחו כדי לעזור לסובלים להקל את המצב.
מכשירים כגון משאפים נמצאים בשימוש נפוץ. המשאף מבטיח שכמות קטנה של תרופה מועברת ישירות לריאות כדי להרפות את השרירים או להרגיע את הדלקת.

אסטמה מבט מהרפואה הסיניתישנם שני סוגים עיקריים של תרופות: משככים ומניעה. הם פועלים על ידי הרחבת דרכי הנשימה ולכן מאפשרת לנשום בקלות רבה יותר. במשכך יש להשתמש רק כאשר הסימפטומים של אסטמה מופיעים, או בהמלצה, לפני פעילות גופנית. הם לא מטפלים בדלקת.

תרופות למניעה פועלים על פני תקופת זמן כדי להרגיע את הדלקת, רוב התרופות בשאיפה הם סטרואידים. ישנם סוגים אחרים של תרופות שניתן להוסיף, כגון טבליות למניעה ומשככים ארוכי טווח.

מבט מהרפואה הסינית
ברפואה הסינית, אסטמה נגרמת על ידי ליחה מוגברת כתוצאה מטחול וכליות חלשים, שני האיברים העיקריים האחראים לטיפול בנוזלים בגוף. רפואה הסינית מבדילה בשני דפוסים כלליים של אסטמה, דפוס עודף ודפוס חסור. דפוס עודף מתאים עם אסתמה אקוטית שבו המטופל חווה לחץ בחזה, קוצר נשימה קשה, צפצופים ולעתים קרובות מרגיש צמא וחום.
דפוס חסור מתרחש באסתמה כרונית, שבו מטופלים מתלוננים על תשישות צפצופים, זעה, חולשה כללית, ידיים ורגליים קרות. ישנם גורמים רבים שעלולים לעורר התקף אסטמה. דוגמאות כוללות פלישה של גורמים פתוגניים חיצוניים, תזונה, הפרעות רגשיות, חולשה מולדת ומחלות כרוניות.

נפוץ מאוד בחולים שיש להם התקפי אסתמה חוזרים, חולשה אנרגטית בכליות. כאשר תחת התקפה אומרים שיש להם עודף בחלק גוף עליון וחוסר בפלג גוף התחתון. עודף בחלק גוף עליון מתייחס לסתימה ליחתית של הריאות והוא מאופיין על ידי צפצופים חוזרים או מתמשכים (שמחמיר לאחר מאמץ), שאיפה ונשיפה מאומצת, נחירות בגרון שנשמע כמו גניחות קולניות, קוצר נשימה, שיעול עם רירית, או כיח מוקצף ויובש בגרון.

מחסור בפלג גוף התחתון מתייחס למחסור של צ'י הכליות (אנרגיה החיונית לכליות) או חסר של יאנג (האנרגיה החמה של הגוף) ומאופיין בשאיפה קשה, כי הכליות לא יכולות לתפוס ולהחזיק את האוויר. בנוסף, החולים יכולים להיות עם חולשה של הריאות והטחול. מחסור של הריאות מתאפיין בסלידת רוח והזעה ספונטנית ואילו מחסור בטחול מאופיין בייצור מוגבר של ליחה. אצל מטופלים אפשר לראות לחיים אדומים, לשון אדומה עם חיפוי מועט. דופק חלש ומהיר.
גורמים פתוגניים חיצוניים, כגון קור או חום, יכולים לגרום להתקפי אסטמה. ריאות שולטות בצ'י ועור (האנרגיה החיונית של הגוף). כפי שהסביבה פוגעת בעור.

השינוי הבא משפיע בריאות. כי ריאות מתוקף תפקידם לווסת את מעבר המים,
אם הריאה לקויה, יחסם מים וליחה תתחיל להיוצר. התקפי אסתמה עקב פלישה של גורמים פתוגניים חיצוניים מתרחשים כאשר הטמפרטורה היא קרה או אם יש שינוי מהיר במזג אוויר. גורמים פתוגניים חיצוניים עשויים לכלול גם אבקה, עשן סיגריות, וכל אלרגנים אחרים.

דייאטה יכולה לעורר התקף אסטמה. מזון גולמי וקר עלול לפצוע את הטחול ולגרום לחסימה בזרימת נוזלים ועלייה בייצור ליחה. אוכל כבד, מתוק, שומני עלול ליצור ליחה וחום בגוף, דגים, סרטנים, רכיכות ופרות ים, יכולים להגדיל את הסבירות להתקפי אסטמה.

חולשה מולדת ומחלות כרוניות, הם גם סיבות שכיחות של אסטמה. לילדים עם אסתמה בדרך כלל יש מחסור בצ'י כליות מולדים, בעוד שחולים הסובלים ממחלות כרוניות כגון שיעול כרוני, עשויים לסבול מחסור צ'י ריאות.
הגורם המהותי לאסטמה היא נוכחות ליחה. ברפואה הסינית, מעבר מים נשלט על ידי שלושה איברים, ריאות, טחול וכליות.הריאות מווסתות את מעברי מים בחלק הגוף העליון (לב, ריאות, צוואר וראש), טחול מווסתת את המים במבער התיכון (קיבה, טחול, כיס מרה) והכליות בחלק התחתון (כבד, כליות, שלפוחית ​​שתן, מעיים). חוסר איזון של יין ויאנג בכל אחד משלושה איברים אלו, עלול להוביל לחסימה של זרימת המים, שלאחר מכן גורם לייצור ואחסון ליחה בריאות. אחסון ליחה בריאות הוא, הגורם העיקרי להתקפי אסתמה חוזרים.

אסתמה כרונית תוביל למחסור של צ'י ריאות, טחול וכליות. מחסור של ריאות משמע חוסר יכולת של הריאות לנשום , לכליות חלשות קשה לקבל או לתפוס את האוויר. זה יסתבך יותר אם הטחול לקוי ויש כמות עודפת של ליחה שחוסמת את דרכי הנשימה. בסך הכל, המצב הופך להיות יותר מסובך כי התסמונת הבסיסית מייצגת מצב לקוי, ואילו סימפטומים מראים מצב עודף.
אסטמה חמה מתרחשת כאשר חום תוקף את הריאות. במקרה זה הריאות כבר לא מסוגלות לתפקוד. חולים בדרך כלל חווים תחושת מחנק, התקפי שיעול ונפיחות בין הצלעות, ליחה שופעת עבה, קשה לירוק. הליחה היא בדרך כלל צהובה, אך יכולה להיות לבנה בחלק מהמקרים שבם חום הוא פחות בולט. נפוץ אצל חולים אלו להרים כתפיים כדי להקל על הנשימה. חום, עצבנות, זעה, כאבי הראש, צמאון עם רצון לשתות הם חלק מהתסמינים של אסתמה, בשל חום. הלשון אדומה עם ציפוי שמנוני צהוב.הדופק מהיר הוא שטחי או מקורזל.

אנו מזמינים אותך לבקר במרפאה של דוקטור לי