גיל ההתבגרות אצל האישה

מנערה לאישה, סימנים, כאבים, במה מטפלים, גינקולוגיה, רפואה כללית, רופא נשים, רפואה סינית

גיל ההתבגרות הוא גיל בו קיים מעבר מנערה לאישה (וגם מנער לגבר) מעבר זה כרוך בהרבה מאוד שינויים הורמונליים היוצרים תופעות שונות. הבולטות אצל נשים הן צמיחת שדיים וכמובן קבלת המחזור החודשי שנחשב חותמת ממש על כך שמישהי כבר אינה ילדה, לפחות מבחינה פיזיולוגית, והיא נחשבת כעת לפורייה ובשלה מינית. כמובן שהפער בין תחושה כללית של אותה בת 12 ואפילו 14שקיבלה מחזור אך עדיין מרגישה ילדה לבין המשמעות הגופנית של העניין גורמת לבלבול ומעלה שאלות רבות. השינויים הטריים יוצרים גם חוסר איזון הורמונלי שלוקח לו זמן עד שהוא מסתדר ומתאזן. לכל אלה גם רפואה כללית וגינקולוגיה מערבית מנסות לתת מענה וגם רפואה סינית.

מורכבות המלווה את גיל ההתבגרות

כאמור גיל ההתבגרות הוא גיל מורכב. נמצא כי הכניסה לשלב הבגרות המינית והשינויים ההורמונליים הכוללים חוסר איזון עד הסתדרותם בתום התקופה, גורמים גם לירידה בשיקול הדעת, מה שנחשב פתח לבעיות שונות שצצות בגיל ההתבגרות. בגיל זה הזרקור מופנה לכיוון קבוצת השווים, מה שמבלבל בנות רבות וגורם לכך שהן מסתירות מההורים מידע חיוני ואף מבצעות פעולות שמזיקות להן על מנת לזכות למעמד גבוה יותר, כמו אכילה מינימלית מאוד עד כדי פיתוח הפרעות אכילה. בכל אלה ניתן לטפל ולסייע באמצעות רפואה סינית שתיצור, בכל שיטת טיפול, איזון רב יותר.

התופעות השונות המלוות את גיל ההתבגרות

כאמור, תופעות מרכזיות שמלוות את גיל ההתבגרות אצל נשים הן צמיחת שדיים וקבלת הווסת, אך ישנן תופעות רבות נוספות. למרות הנורמליות של כולן, הילדה/ נערה יכולה להתייחס אליהן כאל בעיות, כאל תופעות שהיא רוצה להסתיר, מה שעלול ליצור בהמשך בעיות אמיתיות. עם התופעות הנוספות נמנות:

  • צמיחת שיער: שיער בית השחי ושיער הערווה הצומחים יחד עם ההתבגרות הם חלק בלתי נפרד מהעניין. למרות זאת ישנן בנות שמתייחסות אל השיער הצומח במבוכה רבה
  • המחזור הראשון: הווסת הראשון עשויה להופיע מוקדם מהמצופה ואף לפני גיל 10, יש להסביר ולהכין את הנערה למחזור החודשי. המחזורים הראשונים יתאפיינו באי סדירות, עם דימום דליל ומלווה בכאבים. זה השלב שיתכן שימוש בגלולות להסדרת המחזור אם כול התופעות הנלוות. עדיף כמובן להימנע מגלולות עד כמה שניתן.
  • עליה במשקל: כחלק מן ההתבגרות נוסף עוד שומן לגוף, במיוחד באזור אגן הירכיים המגן על הרחם. גם כאן חשוב להסביר ובעיקר לקבל באהבה גם עליה במשקל. עליה זו נובעת מהשינויים ההורמונליים ומהשינויים השונים. במקביל לקבלה של עליה במשקל חשוב להסביר על חשיבותה של אכילה נכונה, מהם המזונות שנחשבים בריאים וטובים ומהי הדרך הנכונה שמור על משקל תקין- תזונה נכונה וטובה ללא דיאטות, המלווה בפעילות גופנית.
  • עור הפנים: שינויים הורמונליים גורמים גם לשינויים בעור הפנים ולצמיחת חצ'קונים במידה כזאת או אחרת. בשל העלייה במודעות לאסתטיקה שחלה עם ההתבגרות, החצ'קונים גורמים לבנות רבות תסכול עמוק. גם כאן טיפול המוביל לאיזון כלל מערכתי ישפר את מצב העור ויפחית את הפרשת החלב הגורמת להיווצרות הפצעים.
  • שינוי ריח גוף: השינויים ההורמונליים גורמים לשינויים בריח הגוף, לעליה בכמות הזיעה וגם לריח הנוצר בעקבותיה (שאינו של הזיעה עצמה אלא של התגובה שנוצרת בין הזיעה לחיידקים וחומרים אחרים שעל העור). חשוב לתת לנערה תחושה שהכל בסדר, שהדבר נורמלי לחלוטין וניתן להיעזר בשיטות טיפול נעימות אשר יאזנו את הדברים ויפחיתו באופן טבעי ונורמלי את הריח.

רפואה סינית- דרך הטיפול המתאימה לכל תופעות גיל ההתבגרות

תופעות גיל ההתבגרות שציינו הן נורמליות לחלוטין. עם זאת, ניתן ליצור איזון טוב יותר בגוף הנערה אשר יפחית תופעה שחרגה מממדיה הרגילים למידות סבירות ואף ליצור איזון שיאפשר לנערה לקבל את עצמה טוב יותר, לחוש רגועה יותר ולאפשר לבלבול ההורמונלי להסתדר מעצמו. שיטות ברפואה הסינית כמו דיקור סיני פותחות את המרידיאניים- ערוצי זרימת האנרגיה, משחררות תקיעויות ומזרימות את הדם והאנרגיות לכל האיברים הזקוקים להם. קבלת חומרי הזנה וחמצן מסייעים לכל איבר לעבוד בצורה טובה ומאוזנת יותר. טיפול באמצעות צמחי מרפא אף הוא מעודד פעולות חיוביות או מעכב ומפחית תופעות פחות רצויות. כך גם נטורופתיה המביאה לכך שהנערה אוכלת מזון בריא ומזין יותר. ד"ר לי יון, המשלבת בין גינקולוגיה מערבית, רפואה כללית מערבית ורפואה סינית תסייע באופן בולט להתפתחות תקינה ומעבר טוב יותר של גיל ההתבגרות.