דימום (מחזור) לא סדיר טיפול

אמנוריאה, וסת אל וסת, ביוץ, גינקולוגיה, רפואה כללית, רפואה סינית, רופא נשים

אחד הסימנים המרכזיים המצביעים על הגעה לבגרות מינית ולהבשלה הוא קבלת המחזור, או בשמו הרפואי: ווסת. הווסת הראשונה אמורה להופיע בסביבות גיל 11-14 ומחזור סדיר הוא מחזור בו הווסת מופיעה כל 28 יום, אך גם מחזור הנע בין 25 ל- 32 יום נחשב תקין. המחזורים הראשונים הם לרוב לא סדירים ויכולים להופיע לעיתים תכופות או רחוקות יותר. בשנה הראשונה להופעת המחזור הדבר נחשב לנורמלי, לאחר מכן אי סדירות יכולה להעיד על חוסר איזון או בעיה כלשהי. מלבד אי סדירות המחזור יכול להיות גם מצב של אמנוריאה או אל ווסת. טיפול בתופעות המחזור השונות יינתנו גם על ידי רופא נשים אשר התמחותו היא גינקולוגיה מערבית וגם ברפואה סינית המאבחנת את מקור הבעיה ומטפלת בו בשיטות טיפול שונות.

מהו מחזור תקין ואיך הוא נוצר

כאמור, מחזור תקין הוא מחזור המופיע מדי 28 יום כשהווסת נמשכת כמה ימים עד שבוע. מחזור תקין מעיד על ביוץ המתרחש באופן קבוע. על מנת שהביוץ והמחזור יתרחשו באופן קבוע ותקין, נדרש שיתוף פעולה של מספר איברים בגוף: ההיפותלמוס, אותו אזור במוח המפריש את ההורמון  GnRH ומעורר את בלוטת יותרת המוח, בלוטת יותרת המוח המפרישה את ההורמונים LH ו־FSH המשפיעים על השחלות, השחלות בהן מתפתחות הביציות ומבשילות עד לביוץ וגם מפרישות את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון. אלה אחראים על התעבות רירית הרחם לקליטת הביצית ולהפרשת חומרים שיסייעו להשרשת העובר אם יהיה. האיבר הנוסף והחשוב הוא כמובן הרחם אשר הרירית המתעבה בו נושרת במידה ואין היריון, וזהו למעשה הווסת.

מה גורם למחזור לא סדיר?

כל אחת מן התחנות שהוזכרו יכולה להיות הגורם למחזור לא סדיר וגם לאל ווסת בכלל. פעילות לא תקינה של כל אחד מהאיברים תיצור שיבוש, בין אם זהו ההיפותלמוס המאחר בהפרשת ההורמון שמתחיל את התהליך, בלוטת יותרת המוח שאינה מפרישה או מפרישה כמות מעטה של ההורמונים המשפיעים על השחלות ובין אם אלה השחלות או הרחם שתפקודם אינו תקין לחלוטין. אורח חיים המודרני הכולל תזונה לקויה, שינה מועטה, סטרס ועוד עשוי השפיע על תפקוד כל אחד מהאיברים ועל התהליך כולו. גם גלולות לא מתאימות למניעת היריון יכולות ליצור שיבוש. טיפול ברפואה סינית מסייע משמעותית בסידור המחזור.

כאבי מחזור- הסיוט של כל אישה

אחת הבעיות היותר מוכרות וקשורות למחזור היא כאבי המחזור אשר מופיעים כשבוע עד שבועיים לפני הווסת, נקראים בקיצור PMS. נשים רבות מתלוננות על כאבי מחזור המתלווים ברגישות בשדיים ופצעי אקנה.  רמות הכאב משתנות, ישנן נשים אצלן כאבי המחזור הם בלתי נסבלים ומשבשים את כל שגרת החיים. היום כבר ידועה ברפואה המערבית אחת הבעיות הגורמות לכאבי מחזור קשים והיא אנדומטריוזיס- חלקיקים של רירית הרחם שנדדו אל מחוץ לרחם וגורמים לכאבים חזקים בזמן המחזור החודשי. מעבר לכך רירית רחם עבה המפרישה יותר פרוסטגלנדינים, חומרים הגורמים להתכווצות יוצרת כאבים חזקים יותר.

כיצד לטפל בבעיות שונות הקשורות למחזור?

המשותף לבעיות השונות הקשורות למחזור הוא חוסר איזון בגורם כזה או אחר הקשור לתהליך. רופא אשר רפואה כללית היא התמחותו ימליץ על תנועה (כן, דווקא תנועה עשויה לעזור להפחתת כאבים) לצד מנוחה ושינה טובה, תזונה איכותית ותוספי תזונה נכונים. רופאה כמו ד"ר לי יון המתמחה גם ברפואה הסינית וגם בגינקולוגיה בכלל, תאבחן באמצעות תשאול מעמיק מהם הגורמים הראשוניים לבעיות המחזור ותטפל בשיטות שונות כמו דיקור המזרים את האנרגיה והדם לכל איברי הגוף ונותן כוח וחומרים מזינים, טיפול בצמחי מרפא המכילים חומרים מזינים המעודדים את הפעילות הרצויה ומפחיתים פעילות הגורמת לעיכוב או כאבים או פרחי באך המפחיתה משמעותית סטרס הקשור ללא ספק לבעיות במחזור ושיטות נוספות.